امام جمعه شهرستان شیروان مساجد را کارخانه و مرکز آدم سازی دانست و گفت: اگر مساجد ضعیف باشند تربیت آدم ضعیف میشود، ما در تربیت متخصص مشکل نداریم ولی در تربیت انسانها دچار بحران هستیم زیرا مساجد ما در جایگاه حقیقی خود نیستند.
آیتالله علمالهدی؛
«حوصله و انگیزه» در معلمان، دو ویژگی تربیتی کلیدی است
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تأکید بر توسعه عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی گفت: دو ویژگی کلیدی در مسئله تربیت، داشتن حوصله و انگیزه معلمان جوان است.
به گزارش به گزارش روابطعمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان، آیتالله سید احمد علمالهدی در دیدار با علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش که در دفتر نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی برگزار شد، ضمن آرزوی موفقیت و توفیق برای این وزارتخانه اظهار کرد: امروز در حساسترین مقطع از تاریخ آموزشوپرورش هستیم و به موازات اینکه آسیب همهچیز میتواند از آموزشوپرورش آغاز شود، تعالی و شکوفایی نظام و انقلاب هم در گرو سازماندهی نظام تعلیم و تربیت است.
ایشان با بیان اینکه متأسفانه وزارت آموزشوپرورش علیرغم اینکه رسالتش از تمام وزارتخانههای دیگر بیشتر است اما گرفتاریها و مشکلات آن نیز بیشتر است، افزود: در بحث تربیت مسئله اساسی که با آن مواجه هستیم، نیروهای بازنشسته فرهنگی هستند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی دو ویژگی کلیدی معلمان قدیمی را با حوصله بودن و انگیزه بالا برای معلمی دانست و ادامه داد: مسئله تعلیم به هر شکل و عنوانی باشد، پیش میرود، اما مسئله تربیت نیاز به حوصله و انگیزه بالایی دارد.
ایشان ادامه داد: نیروهای جوان و نسل جدید معلمان همانند نیروهای قدیمی و گذشته نگاه افتخارآمیز و غرورانگیز ای به حرفه معلمی ندارند و متأسفانه صرفاً به چشم یک حرفه و شغل به آن نگاه میکنند؛ درحالیکه ماهیت این شغل با سایر مشاغل متفاوت است.
آیتالله علمالهدی ابراز کرد: بنابراین ابتدا و در گام نخست بهتر است تمرکز این وزارتخانه بر روی دانشگاه فرهنگیان باشد تا معلمان نسل جدید ما از حوصله و انگیزه کافی برای تربیت دانشآموزان در کنار تعلیم آنان برخوردار باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: باید دقت داشت که آموزشوپرورش بهعنوان دستگاه تربیت نیروی انسانی، سرمایه حقیقی کشور است و مدارس ما به عنوان کانون تعلیم و تربیت دانشآموزان، از هر معدنی ارزشمندتر هستند.
ایشان با تأکید بر توسعه عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی عنوان کرد: یکی از نکات مهمی که بایستی در جریان توزیع امکانات آموزشی در مناطق مختلف کشور صورت بگیرد، عدالت آموزشی و کیفیت آن است؛ بهنحویکه تفاوت بسیاری در این زمینه بین مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار با مناطق برخوردار دیده نشود.
امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: همانطور که در برنامههای وزارتخانه آموزشوپرورش نیز اشاره شده است، توجه به مسائل روز و فنّاوریهای آموزشی نیز لازم است که در مدارس بهطور مساوی و برابر اجرایی شود تا محتواها و ابزارهای آموزشی نیز متناسب با نیازهای روز نسل نوجوان و دانشآموز ما توسعه پیدا کند.