ما از افراط و تفریط دوریم

قال امیرالمژمنین#:« نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی، وَإِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی(حکمت109) ؛

ما تکیه گاه میانه هستیم ؛ (باید) عقب افتادگان به آن ملحق شوند و تندروان به سوى آن باز گردند».

مقدمه:

ائمه معصومین(علیهم‌السلام) به عنوان حجج الهی الگوهای ما در تمام امور زندگی هستند، لذا باید آنها را به خوبی بشناسیم، و بهترین راه شناخت این بزرگواران شناخت از زبان و کلام خودشان است.

نکته‌ها:

* منظور از «تالى» کسانى‌اند که اوصاف اهل بیت (علیهم‌السلام) را انکار مى‌کردند و آنان را در حد فردى معمولى قرار مى‌دادند و منظور از «غالى» کسانى‌اند که خدایى برایشان قائل مى‌شدند. (شرح نهج‌البلاغه آیةالله مکارم شیرازی)

* موقف امام# و خاندانش در برابر «التالی» و «الغالی» روشن‌سازی شده است(نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى).

* «نُمْرُقَةُ» در اصل به معناى پشتى یا متکایى است که بر آن تکیه مى‌کنند. (شرح نهج‌البلاغه آیةالله مکارم شیرازی)

* «وسطى» به معنای اعتدال و وسط، و ممتاز و عالى نیز است، همان گونه که در آیه 28 سوره «قلم» مى‌خوانیم:« قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُلْ لَّکُمْ لَوْلاَ تُسَبِّحُونَ» که اوسط در اینجا به معناى افضل و برتر است. (شرح نهج‌البلاغه آیةالله مکارم شیرازی)

* در اسلام و آیین الهى امورى که در سر حد اعتدال و دور از افراط و تفریط باشد، مورد قبول است(بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی، وَإِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی).

* قرآن در سوره بقره، آیه 143می‌فرماید:« وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً» و در سوره فرقان، آیه 67می‌فرماید:« وَالَّذینَ إذا أنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتَرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً ؛ کسانى که هنگامى که انفاق مى‌کنند نه اسراف مى‌کنند و نه سخت گیرى و در میان این دو حد اعتدال را رعایت مى‌کنند».
* امیرالمؤمنین# حد وسط و افضل تمام صفات است.

* در کافى،ج2 امام باقر# فرمودند: «وَاللّه ما مَعَنا مِنَ اللّهِ بَرائَةٌ وَلا بَیْنَنا وَبَیْنَ اللّهِ قِرابَةٌ وَلا لَنا عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ وَلا نَتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ إلاّ بِالطّاعَةِ; به خدا سوگند ما برات آزادى (از آتش دوزخ براى کسى) نداریم و میان ما و خداوند خویشاوندى نیست و حجت خاصى در برابر او نداریم و جز از طریق اطاعت به او تقرب نمى‌جوییم».

 

2019-07-24

قال امیرالمژمنین#:« نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی، وَإِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی(حکمت109) ؛

ما تکیه گاه میانه هستیم ؛ (باید) عقب افتادگان به آن ملحق شوند و تندروان به سوى آن باز گردند».

مقدمه:

ائمه معصومین(علیهم‌السلام) به عنوان حجج الهی الگوهای ما در تمام امور زندگی هستند، لذا باید آنها را به خوبی بشناسیم، و بهترین راه شناخت این بزرگواران شناخت از زبان و کلام خودشان است.

نکته‌ها:

* منظور از «تالى» کسانى‌اند که اوصاف اهل بیت (علیهم‌السلام) را انکار مى‌کردند و آنان را در حد فردى معمولى قرار مى‌دادند و منظور از «غالى» کسانى‌اند که خدایى برایشان قائل مى‌شدند. (شرح نهج‌البلاغه آیةالله مکارم شیرازی)

* موقف امام# و خاندانش در برابر «التالی» و «الغالی» روشن‌سازی شده است(نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى).

* «نُمْرُقَةُ» در اصل به معناى پشتى یا متکایى است که بر آن تکیه مى‌کنند. (شرح نهج‌البلاغه آیةالله مکارم شیرازی)

* «وسطى» به معنای اعتدال و وسط، و ممتاز و عالى نیز است، همان گونه که در آیه 28 سوره «قلم» مى‌خوانیم:« قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُلْ لَّکُمْ لَوْلاَ تُسَبِّحُونَ» که اوسط در اینجا به معناى افضل و برتر است. (شرح نهج‌البلاغه آیةالله مکارم شیرازی)

* در اسلام و آیین الهى امورى که در سر حد اعتدال و دور از افراط و تفریط باشد، مورد قبول است(بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی، وَإِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی).

* قرآن در سوره بقره، آیه 143می‌فرماید:« وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً» و در سوره فرقان، آیه 67می‌فرماید:« وَالَّذینَ إذا أنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتَرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً ؛ کسانى که هنگامى که انفاق مى‌کنند نه اسراف مى‌کنند و نه سخت گیرى و در میان این دو حد اعتدال را رعایت مى‌کنند».
* امیرالمؤمنین# حد وسط و افضل تمام صفات است.

* در کافى،ج2 امام باقر# فرمودند: «وَاللّه ما مَعَنا مِنَ اللّهِ بَرائَةٌ وَلا بَیْنَنا وَبَیْنَ اللّهِ قِرابَةٌ وَلا لَنا عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ وَلا نَتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ إلاّ بِالطّاعَةِ; به خدا سوگند ما برات آزادى (از آتش دوزخ براى کسى) نداریم و میان ما و خداوند خویشاوندى نیست و حجت خاصى در برابر او نداریم و جز از طریق اطاعت به او تقرب نمى‌جوییم».

 

بیان دیدگاه