نتیجه تخریب دین براى دنیا
قال امیرالمؤمنین#:« لاَ یَتْرُکُ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لاْسْتِصْلاَحِ دُنْیَاهُمْ إِلاَّ فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ(حکمت106) ؛
مردم چیزى از امور دینشان را براى اصلاح دنیایشان ترک نمىکنند مگر این که خداوند زیان بارتر از آن را به روى آنها مىگشاید».
مقدمه:
یکی از رذایلی که برای جمیع مسلمین امکان وقوع دارد، ترک دستورات دینشان است که آنها از سعادت دور میکند.
نکتهها:
* بین دین و دنیا و کسانى که دنیا را بر احکام دینشان ترجیح مى دهند، تعارض و ناسازگاری وجود دارد و ایندو در مقابل هم هستند. (شرح نهجالبلاغه آیةالله مکارم شیرازی)
* انسان هاى موحد و یکتاپرستان حقیقى، براى حفظ دین و ایمان مىکوشند، وهمه چیز را فدای دینداری میکنند. (شرح نهجالبلاغه آیةالله مکارم شیرازی)
* کسانیکه دینشان را فداى دنیا میکنند، خداوند بدتر از آنچه را از آن بیم دارند به سراغشان مىفرستد.
* قرآن مجید سوره اعراف، آیه 96.مىفرماید:« وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَالاْرْضِ وَلکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ ؛ اگر اهل شهرها و آبادى ها ایمان مىآوردند و تقوا پیشه مىکردند درهاى برکات آسمان و زمین را به روى آنها مىگشودیم ولى (پیامبران الهى و دستورات ما را) تکذیب کردند و ما آنها را گرفتار نتیجه اعمالشان کردیم».
* در کتاب شریف کافى، ج4 امام صادق# به«سماعه» فرمودند:« مَا لَکَ لاَ تَحُجُّ فِی الْعَامِ فَقُلْتُ مُعَامَلَةٌ کَانَتْ بَیْنِی وَبَیْنَ قَوْم وَأَشْغَالٌ وَعَسَى أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ خِیَرَةٌ فَقَالَ لاَ وَاللَّهِ مَا فَعَلَ اللَّهُ لَکَ فِی ذَلِکَ مِنْ خِیَرَة; چرا امسال حج نمىروى؟ عرض کرد: معامله اى میان من و گروهى است و گرفتارىهایى دارم و شاید خیر، در آن باشد. امام(علیه السلام) فرمود: چنین نیست».
* امام صادق# در کافی ج 3 فرمودند:« هنگامى که انسانى مشغول نماز شود و نمازش را (براى رسیدن به حوایج دنیا) کوتاه کند، خداوند به فرشتگانش مىفرماید: آیا این بنده مرا نمىبینید گویى گمان مىکند برآورده شدن حاجاتش به دست دیگرى است. آیا نمىداند انجام حوایجش همه در دست من است؟».
* مولا# در این سخن، اصل « توحید افعالى »(یعنی تمام امورات را الله انجام میدهند و مابقی اسباب هستند) و جلوه اى از جلوه هاى «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاّ اللهُ» را مطرح فرمودند. (شرح نهجالبلاغه آیةالله مکارم شیرازی)
* این حکمت در مورد حاجات فردى است، اما حاجات و نیازهاى اجتماعى نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه شمول این قاعده نسبت به آنها قوى تر و آشکارتر است، مثلاً سران کشورهاى اسلامى، امروز دستور جهاد و دفاع از حریم اسلام و کیان مسلمین را براى منافع مادى که دولت هاى استعمارى به آنها ارائه مى دهند رها کرده اند.
قال امیرالمؤمنین#:« لاَ یَتْرُکُ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لاْسْتِصْلاَحِ دُنْیَاهُمْ إِلاَّ فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ(حکمت106) ؛
مردم چیزى از امور دینشان را براى اصلاح دنیایشان ترک نمىکنند مگر این که خداوند زیان بارتر از آن را به روى آنها مىگشاید».
مقدمه:
یکی از رذایلی که برای جمیع مسلمین امکان وقوع دارد، ترک دستورات دینشان است که آنها از سعادت دور میکند.
نکتهها:
* بین دین و دنیا و کسانى که دنیا را بر احکام دینشان ترجیح مى دهند، تعارض و ناسازگاری وجود دارد و ایندو در مقابل هم هستند. (شرح نهجالبلاغه آیةالله مکارم شیرازی)
* انسان هاى موحد و یکتاپرستان حقیقى، براى حفظ دین و ایمان مىکوشند، وهمه چیز را فدای دینداری میکنند. (شرح نهجالبلاغه آیةالله مکارم شیرازی)
* کسانیکه دینشان را فداى دنیا میکنند، خداوند بدتر از آنچه را از آن بیم دارند به سراغشان مىفرستد.
* قرآن مجید سوره اعراف، آیه 96.مىفرماید:« وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَالاْرْضِ وَلکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ ؛ اگر اهل شهرها و آبادى ها ایمان مىآوردند و تقوا پیشه مىکردند درهاى برکات آسمان و زمین را به روى آنها مىگشودیم ولى (پیامبران الهى و دستورات ما را) تکذیب کردند و ما آنها را گرفتار نتیجه اعمالشان کردیم».
* در کتاب شریف کافى، ج4 امام صادق# به«سماعه» فرمودند:« مَا لَکَ لاَ تَحُجُّ فِی الْعَامِ فَقُلْتُ مُعَامَلَةٌ کَانَتْ بَیْنِی وَبَیْنَ قَوْم وَأَشْغَالٌ وَعَسَى أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ خِیَرَةٌ فَقَالَ لاَ وَاللَّهِ مَا فَعَلَ اللَّهُ لَکَ فِی ذَلِکَ مِنْ خِیَرَة; چرا امسال حج نمىروى؟ عرض کرد: معامله اى میان من و گروهى است و گرفتارىهایى دارم و شاید خیر، در آن باشد. امام(علیه السلام) فرمود: چنین نیست».
* امام صادق# در کافی ج 3 فرمودند:« هنگامى که انسانى مشغول نماز شود و نمازش را (براى رسیدن به حوایج دنیا) کوتاه کند، خداوند به فرشتگانش مىفرماید: آیا این بنده مرا نمىبینید گویى گمان مىکند برآورده شدن حاجاتش به دست دیگرى است. آیا نمىداند انجام حوایجش همه در دست من است؟».
* مولا# در این سخن، اصل « توحید افعالى »(یعنی تمام امورات را الله انجام میدهند و مابقی اسباب هستند) و جلوه اى از جلوه هاى «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاّ اللهُ» را مطرح فرمودند. (شرح نهجالبلاغه آیةالله مکارم شیرازی)
* این حکمت در مورد حاجات فردى است، اما حاجات و نیازهاى اجتماعى نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه شمول این قاعده نسبت به آنها قوى تر و آشکارتر است، مثلاً سران کشورهاى اسلامى، امروز دستور جهاد و دفاع از حریم اسلام و کیان مسلمین را براى منافع مادى که دولت هاى استعمارى به آنها ارائه مى دهند رها کرده اند.