طرح شنبههای امربهمعروفی این هفته با محوریت آیات امربهمعروف و نهیازمنکر در قرآن کریم، در بیش از 100 مسجد شهرستان مشهد و ساختمان محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان، برگزار شد.
«ادبستان»، خاطره فراموشنشدنیِ دبستانیها از مسجد
مسجد المنتظر محله قاسم آباد مشهد، ویژه برنامهای به نام «ادبستان» را برای دبستانیها طراحی کرده تا با خاطره سازی، هم بچهها را با مسجد مأنوس کند و هویت مسجدی به آنها ببخشد و هم گعدهها و برنامههای تربیتی را در فضایی مفرح و همراه بازی و سرگرمی برای آنها برگزار کند.
به گزارش روابطعمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استانهای خراسان، این روزها شاید مهمترین دغدغه فعالین مسجدی جذب نسل جدید به مسجد است و ایجاد فضایی مناسب که بچه ها ضمن مانوس شدن با محیط مسجد و پذیرفتن هویت مسجدی، برنامه های فرهنگی و تربیتی را نیز در محیط و شرایطی اثرگذار برای آنها اجرا کنند.
حالا در مسجد المنتظر محله قاسم آباد مشهد، امام جماعت و بچه های مسجد تدبیری برای جذب نونهالان محله به مسجد اندیشیده اند؛ «ادبستان». رویدادی ویژه بچه های دبستانی که نه تنها برای کودکان طراحی شده، که توسط خود بچه های مسجدی نیز راهبری و هدایت می شود.
خاطره سازی در ادبستان
حسن ملوندی مدیر این طرح اظهار کرد: «ادبستان» عنوان یک رویداد مسجدی برای خاطره سازی برای بچه های سنین پایین و دوره دبستان است که در مسجد المنتظر چند وقتی هست که ایجاد شده و با استقبال خوب بچه ها نیز روبرو شده است.
وی افزود: دوره دبستان زمانی است که بچه های بیشترین آمادگی را برای یادگیری و آموزش دارند ولی باید این یادگیری در فضایی مفرح و خاطره انگیز به آنها ارایه شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
مدیر ادبستان تصریح کرد: مرسوم است که فعالین فرهنگی برای فرهنگسازی از همین نسل و دوره دبستان و نسل پایه برای برنامه های فرهنگی استفاده می کنند ولی ما آغاز کارمان با هدف کادرسازی برای ادبستان، با «نامدرسه پیشرفت» و رویدادهای دیگر و با مخاطب دوره اولی و همچنین بچه های نوجوان دوره دومی و به قولی دبیرستانی بود تا با تربیت نیروی مورد نیاز برای این رویداد کار را به دست خود بچه های مسجدی بسپاریم.
در ادبستان بچه ها ابتدا خادم خانه امام زمان$ می شوند
وی ادامه داد: ادبستان یک برنامه گروه محور است که در سه محور اصلی طراحی شده است. موضوع اول تربیت «خادم المهدی» است. یعنی بچه ها در گام اول گروه بندی شده و هر گروه یک با یک پشتیبان هدایت و همراه می شوند. در ادبستان در مرحله اول بچه ها خادم خانه امام زمان$ می شوند و برای خدمت به مسجد و مکبری و موذنی و قران پخش کردن و پذیرایی آماده می شوند.
ملوندی تاکید کرد: با خدمت در مسجد بچه ها ابتدا هویت «من یک بچه مسجدی هستم» را دریافت می کنند و سپس برای مرحله بعدی آماده می شوند.
گعده های دوستانه
ملوندی گفت: مرحله بعدی در ادبستان برگزاری دورهمی ها و گعده های دوستانه است تا در این فضا هم فرصت حرف زدن و دیده شدن داشته باشند و هم امکان شنیدن و یادگیری و آموختن.
وی ادامه داد: در هر مقطع بچه ها در این گعده به صورت مجزا پشتیبان و معاونین پشتیبان هایی دارند که با هدایت این مربیان و پشتیان ها، گعده ها به صورت هدفمند و طی یک گفتمان مشخص برگزار میشود.
مدیر این طرح افزود: این پشتیان ها علاوه بر این دورهمی های هفتگی، به صورت مستقیم و حضوری و هم به صورت غیرحضوری و از طریق مجازی با هر یک از بچه ها حداقل هفته ای یک بار ارتباط گرفته و با آنها صحبت کرده و هم درباره مسایل روز گفتگو می کنند و به سوالات پاسخ می دهند و هم مشاوره های لازم را به بچه ها ارایه می دهند.
بازی، برای خاطره سازی
وی تصریح کرد: سومین محور در ادبستان، بازی است. چه در فضای شبستان مسجد وچه در بیرون از مسجد، برای بچه ها بازی های گروهی و انفرادی طراحی کردیم تا خاطره ای خوش در ذهن آنها نقش ببندد.
ملوندی تاکید کرد: همانطور که قبل عرض کردم، هدف ما در ادبستان، صرفا یادگیری و ارایه آموزش نیست، بلکه میخواهیم بچه های با محافل و فضاهای مذهبی مثل مسجد انس گرفته و خاطره های خوبی در این فضا داشته باشند ودر کنار آن برنامه های تربیتی را نیز بهتر بپذیرند.
وی همچنین گفت: مربیان ما نیز لازم هست که مرتب خود را بروز کرده و با خواندن کتاب و آموختن و مطالعه خودشان را ارتقا دهند و جلسات دورهمی و گعده هایی نیز به صورت مستمر با هم دارند تا ضمن اشتراک تجربیات، هماهنگی ها و خط مشی گذاری کلی را هم با هم مرور کنند.
وی در پایان تصریح کرد: علاوه بر این گعده ها و برنامه های گروه، به صورت ماهانه اردوهایی را چه درفضاهای گردشگری داخل وخارج از شهر و چه درفضای خود مسجد برای بچه ها برگزار می کنیم تا هم یک دورهمی عمومی داشته باشند و هم یه خاطره خوش دیگر برای بچه ها ایجاد کنیم.