آیت‌الله علم‌الهدی:

رشد علمی باید با تربیت و تعالی همراه شود

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: امام سجاد# سرآغاز تحول مبارزه فرهنگی بود. مردم باید بدانند همه آن گستره‌ای که در انقلاب فرهنگی امام باقر# و امام صادق# صورت گرفت، از زیرساخت قوی و نیرومندی برخوردار بود که آن زیرساخت از مجاهدت‌های حضرت سجاد# حاصل شد.

photo_2024-07-31_11-06-34.jpg
2024-07-31 11:51:00

به گزارش روابط‌عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در سومین دوره تربیت و تعالی اعضای هیئت علمی، فرماندهان و مدیران دانشگاه جامع امام حسین# که ظهر امروز در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام سجاد# اظهار کرد: متأسفانه همواره معرفت‌شناسی ما نسبت به مقام ولایت اهل بیت و ائمه معصومین# در پهنه احساس، عشق و عاطفه ما قرار می‌گیرد و اگرچه در سوگ ائمه اطهار# عزاداری می‌کنیم و در ایام ولادت آن‌ها جشن می‌گیریم اما شناخت واقعی از سیره سیاسی و فلسفه اصلی امامت آن‌ها همچنان در بسیاری از مردم محدود است.

ایشان افزود: امام سجاد# سرآغاز تحول مبارزه فرهنگی بود. مردم باید بدانند همه آن گستره‌ای که در انقلاب فرهنگی امام باقر# و امام صادق# صورت گرفت، از زیرساخت قوی و نیرومندی برخوردار بود که آن زیرساخت از مجاهدت‌های حضرت سجاد# حاصل شد.

امام سجاد#، سرآغاز انقلاب فرهنگی اهل بیت#

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کاروان اسرا زمانی که از قید اسارت رها شدند و به مدینه بازگشتند، همچنان همان حالت استسباع و ترس در مردم وجود داشت. شما ببینید وقتی امام سجاد# و اهل‌بیت حضرت سیدالشهدا# به مدینه رسیدند و روایت وقایع کربلا را مطرح کردند، مردم همه جمع شدند و شروع به زاری کردند اما هیچکس پا پیش نگذاشت ابراز همدردی کند و آمادگی خود برای ادامه راه اباعبدالله# را نشان دهد.

ایشان ادامه داد: در آن زمان روایت شده فقط پسر صعصعة‌ابن صوهان که پدرش از اصحاب امیرالمؤمنین# بود، به امام سجاد# عرض کرد زندگی بر ما ننگ است زمانی که اهل بیت پیامبر@ گرفتار بلا و سختی باشند. جز سعسعه، هیچکس همدردی با امام نکرد و حضرت زین‌العابدین# نیز به دلیل همین بی‌تفاوتی به مدت دوسال پا به داخل شهر نگذاشت و بیرون از شهر، به مدت دو سال در خیمه‌ای زندگی می‌کردند.

امام‌جمعه مشهد تصریح کرد: شهادت حضرت سیدالشهدا# و وقایع کربلا ترس و وحشتی در دل مردم ایجاد کرد که باعث شد نه‌فقط اهل مدینه و مردم سرزمین حجاز بلکه سرتاسر جامعه اسلامی در برابر ابتلائات و جریان غاصب ولایت تسلیم شوند. به همین دلیل نیز همه به خلافت زبیریان آری گفتند و پس از پسر زبیر هم با خلیفه جائر و سفاک مروانی یعنی عبدالملک دست بیعت دادند. در همین شرایط بود که امام سجاد# پایه‌های یک انقلاب فرهنگی عظیم را در جامعه اسلامی ایجاد کرد.

جریان «موالی»، ابتکار فرهنگی امام سجاد#

ایشان تأکید کرد: برادران، خواهران، عزیزان من، ما خیلی چیزها شنیده‌ایم درباره امام سجاد# اما همه این حرف‌ها فقط در حد شنیده باقی مانده و معرفتی در این راستا حاصل نشده است. مثلاً همین که شنیده‌ایم که امام سجاد# هرسال در ابتدای ماه مبارک رمضان، غلام و کنیز خود را در راه خدا آزاد می‌کردند اما غافلیم که این بردگان، همگی کسانی بودند در نهایت سادگی که وجودشان به دور از وابستگی‌های دنیایی و عشیره‌ای، مملو از اخلاص و آماده برای هدایت بود.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: حضرت سجاد# هرسال در روز دوم ماه مبارک رمضان، همه این افراد را به‌صورت گلچین خریداری می‌کرد، با تفکرات و اندیشه ولایی رشد می‌داد و به بهانه روز اول از ماه رمضان سال آینده، آن‌ها را آزاد می‌کرد تا بروند در اقصی نقاط ممالک اسلامی و هرکدام راوی جنایات جریان غاصب خلافت و حقانیت اهل بیت# باشند. همه این‌ها دانشمند، عالم و تربیت‌یافته در محضر امام معصوم بودند که هرکدام، پیشوای یک هسته تربیتی می‌شدند.

ایشان بیان کرد: در تاریخ اسلام به این بردگان آزادشده تعبیر «موالی» اطلاق شده است. این موالی، سرآغاز تحول فرهنگی در جامعه اسلامی بودند و حتی در قیام زید نیز عمده پیروان او در انقلاب آشکار علیه بنی‌امیه، از میان همین موالی و بردگان آزادشده بود. حالا ببینید جریان موالی با همه برکاتش فقط یکی از برکات دوران امامت حضرت زین‌العابدین امام سجاد# بود.

رشد علمی باید با تربیت معرفتی همراه شود

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: جامعه‌ای که تحت تبلیغات معاویه و بنی امیه، اسلام را تز قدرت می‌دانستند و منافقانه هربار دور کسی جمع می‌شدند که زور شمشیر او بیشتر بود، همین مردم در طول بیش از سه دهه امامت حضرت زین‌العابدین# تبدیل به امتی شدند که بیش از چهارهزار دانشمند و نخبه درجه یک در محضر امام معصوم تربیت کردند و خود را به دوران طلایی تمدن رساندند.

ایشان افزود: این مبنا باید سرفصل و الگوی همه مراکز علمی ما از جمله دانشگاه‌ها باشد. به موازات ارتقای علمی، تقویت و رشد معنوی هم نیاز است. شما ببینید همین امروز چه بسیار دانشمندان برجسته و چهره‌های برگزیده علمی ایرانی که در مراکز علمی و تحقیقاتی آمریکا به نظام آن کشور خدمت می‌کنند. این وضع ثمره همراه‌نشدن تربیت معرفتی با رشد علمی است اما از سوی دیگر، اگر این دو با یکدیگر همراه شد، ده‌ها و صدها و هزاران دانشمند معتبر و عالی رتبه همچون شهدای هسته‌ای تربیت می‌شوند که با وجود همه محدودیت‌ها، تا آخر عمر خادم ملت و کشور و نظام و انقلابشان باقی می‌مانند.

    بیان دیدگاه