دوره تخصصی بصیرت‌افزایی‌ «جریان‌‌شناسی چالش‌ها و مدعیان دروغین معاصر مهدویت» برگزار شد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دوره تخصصی بصیرت‌افزایی «جریان‌شناسی چالش‌ها و مدعیان دروغین معاصر مهدویت»، که به‌همت دفتر حراست و بازرسی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان برگزار شد، به بحث جریان‌شناسی، بسترها و علل جریان‌ها، روش جریان‌ها و روش مقابله با آن‌ها پرداخت.

eFkzQ1ZVN3V3QlorbDBLR3kzVWhjQT09OjrFrdCkxb7Si8W4wp1rGsWh.JPG
2023-12-30 14:28:42

به‌گزارش روابط‌عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین شهبازیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دوره تخصصی بصیرت‌افزایی «جریان‌شناسی چالش‌ها و مدعیان دروغین معاصر مهدویت»، که به‌همت دفتر حراست و بازرسی این مرکز برگزار شد، به بحث جریان‌شناسی، بسترها و علل جریان‌ها، روش جریان‌ها و روش مقابله با آن‌ها پرداخت.
وی با تأکید بر اینکه باید شیوه روشنگری در این زمینه را بدانیم تا هم مردم را آگاه کنیم و هم باعث ترویج این جریان‌ها نشویم، گفت: در این زمینه کدهایی در گفتار و رفتار جریان‌های دروغین مهدویت وجود دارد که باید این کدها را بشناسیم.
وی افزود: کسانی که به چنین جریان‌هایی گرایش پیدا می‌کنند، گاهی 5 تا 7 سال در جلسات گروه‌های منحرف شرکت کرده و قدم به قدم وارد حلقه‌های نزدیک‌تر و خصوصی‌تر می‌شوند تا اینکه ادعاهای دروغین را باور کرده و مرید رهبران این گروه‌ها می‌شوند. 
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بحث مهدویت را در دو مدل شخصی و نوعی دسته‌بندی کرد و گفت: گاهی فردی به‌عنوان مصداق خارجی مهدی معرفی می‌شود و گاهی بعضی ادعا می‌کنند که مهدی در ما حلول کرده یا قدرتش را به ما تفویض کرده که این ادعاها دروغین است.
وی با اشاره به استفاده مدعیان دروغین از احادیث ساختگی و بی‌سند، گفت: آن‌ها ادعا می‌کنند که امام زمان$ دین جدیدی می‌آورند (یأتی بدین جدید) و درخواست‌های خلاف عرف و شرع خود را با این توجیه از مریدان خود پیگیری می‌کنند، در حالی که در متون روایی چنین عبارتی نداریم.
نسخ شریعت و اباحه‌گری، دو ویژگی مهم این جریان‌ها است که حجت‌الاسلام والمسلمین شهبازیان به آن اشاره کرد و گفت: «ملک مهدوی»، «نظام عوالم»، «جن»، «سلیمان»، «سخن اهل علم»، «دانشمندان می‌گویند»، «خواب دیدم» و... کلیدواژه‌ها و عباراتی است که این جریان‌ها از آن استفاده می‌کنند.
وی همچنین علل گرایش به این گروه‌ها را در پنج بخش سیاسی، اقتصادی، روان‌شناختی، فرامادی و فکری‌فرهنگی دسته‌بندی کرد و گفت: در گفت‌وگو با افرادی که به این گروه‌ها تمایل پیدا کرده‌اند باید ابتدا ریشه فکری این گرایش را پیدا کرد و پس از آن متناسب با موقعیت، بتوانیم شخص را راهنمایی کنیم.

    بیان دیدگاه