امام جمعه مشهد، حضرت آیت الله علم الهدی؛

استحکام نظام به واسطه دین‌داریِ مردم است

Untitled-1.jpg
2023-03-24 10:15:48

به گزارش روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه اول نمازجمعه چهارم فروردین‌ماه 1402 در حرم مطهر رضوی، با بیان این‌که کلام ما در خطبه اول در موضوع تقوای عملی بود، اظهار کرد: جمعه اول ماه مبارک رمضان، نکته تقوای عملی در آیه شریفه‌ای که مربوط با وجوب روزه هست، اشاره شده، «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، افراد مؤمن، روزه بر شما واجب شد تا در نتیجه روزه گرفتن، شما باتقوا بشوید؛ دقیقأ تمرین تقوای عملی به وسیله روزه گرفتن است.

خودکامگی و شهوت ریشه همه مفاسد

ایشان با بیان این‌که تقوا از دو برنامه مثبت و منفی تشکیل شده است، ادامه داد: تقوا توده‌ای از انجام دادنی‌ها و انجام ندادنی‌های ذات مقدس پروردگار و شریعت مقدسه در عرصه زندگی ما هست؛ اگر تمام مفاسدی که در بشریت از زمان آدم ابوالبشر تا امروز انجام گرفته است را ارزیابی کنیم، ریشه همه مفاسد، قتل‌ها، غارت‌ها، بی بندوباری‌ها و انواع مظالمی که ستمگران در طول تاریخ در میان بشریت انجام داده‌اند، خودکامگی و آزادی شهوت بوده است.

امام جمعه مشهد مقدس، با بیا این‌که احساس خودکامگی در یک عنصر زورمند و زرمند این است که برای تحقق خواسته نفسانی خود، دست به هر جنایتی بزند، گفت: روزی عبدالملک مروان دستور می‌دهد عده‌ای بی‌گناه را گردن بزنند، روی بدن‌های کشته این‌ها سفره پهن کند و غذا بخورد و می‌گوید «این لذیذترین غذایی است که من تناول کردم»!

«تقوا» یعنی مقابله با خودکامگی انسان

ایشان با تأکید بر این‌که ریشه رسیدن انسان به این اوج از جنایت در «خودکامگی» او است، خاطرنشان کرد: اگر خودکامگی انسان مهار بشود، ریشه همه مفاسد در زندگانی بشر از بین خواهد رفت و «تقوا» یعنی مقابله با خودکامگی.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: تقوا دو برنامه مثبت و منفی دارد، برنامه مثبت آن که واجبات شرعیه است و برنامه منفی که انجام ندادنی‌ها و محرمات شریعیه است که عمدتأ برنامه‌های سلبی در عرصه تقوا بیشتر نقش دارند.

ایشان تصریح کرد: اجتناب از محرمات یعنی از عملی خودداری کنم که مقتضای غریزه و نفسانیات من است، این در تحقق تقوا بسیار مؤثرتر از این است که من دو رکعت نماز بخوانم، جریان منفی در تحقق تقوا مقدم‌تر است و اولویت بیشتری دارد که جلوی آزادی خواسته‌های نفسانی را بگیرد.

انسانیت انسان با مهار نفسانیات محقق می‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، انسانیت انسان را در گرو مهار خواسته‌های نفسانی دانست و ابراز کرد: اگر خواسته‌های نفسانی و شهواتم در زندگی آزاد بود، انسانیتم در محاصره خواسته‌های نفسانی و بُعد حیوانیت وجود من قرار می‌گیرد، اگر این‌ها آزاد شدند، انسانیت انسان را محدود می‌کند و عمده انسانیت این است که در «انسان بودن» آزاد باشم و با یک جانور تفاوت داشته باشم.

ایشان بیان کرد: یک گوسفند در مروزار می‌چرد و آزادانه هرچه نفسانتیان او اقتضا کند انجام می‌دهد اما یک انسان با یک گوسفند متفاوت است، خواسته‌اش آزاد نیست و اراده‌اش بر خواسته او حاکم است؛ آزادی را عوضی نگیریم، آزادی من انسان به این است که اراده‌ام قوی است و با اراده‌ام تصمیم می‌گیرم.

«اراده» بر «خواستن» مقدم است

آیت‌الله علم‌الهدی به بیان روایتی از اراده امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مقابله با خواسته‌های نفسانی پرداخت و گفت: برای امیرالمؤمنین هدیه‌ای آوردند که حلوای مزعفر عسلی بسیار لذیذی بود، ظرف غذا در مقابل حضرت قرار گرفت، حضرت با سر انگشتاشان یک مقدار از حلوا را برداشتند و نگاه کردند، گفتند «چه رنگ زیبا و عطر دلنوازی داری، طعم تو نیز یقینأ شیرین است و من نیز گرسنه هستم اما برای این که ثابت کنم من بر نفسم مسلط هستم و اراده من بر نفسم حاکم است، در عین این که اشتها دارم تو را بخورم، نمی‌خورم» و بعد فرمودند «آدمی که می‌تواند روی دلخواهش پا بگذارد و می‌تواند نفس خود را سرکوب کند، او آزاد است اما کسی که اسیر خواسته نفسانی است، آزاد نیست».

ایشان تصریح کرد: جوانی که در عین جوانی و فوران غریزه، چشمش به دنبال استمطاع جنسی از جنس مخالف در همه جا و به دنبال تأمین لذایذ نفسانی‌اش است، این اسیر و بدبخت است و قدرت ندارد اما آن جوان با تقوای متدینی که در عین عنفوان جوانی و در بهبوهه بحران غریزه جنسی، چشمش به زن و دختر نامحرم بیفتد و بی‌اختیار، پلک‌ها به هم می‌آید، او آزاد و قهرمان است، او توانسته چشم روی هم بگذارد و با اراده و تصمیم از یک شهوت‌رانی نامشروع ولو در حد یک نگاه، خودداری کند، این ارزش دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سؤال که رابطه روزه و تقوا در چیست، خاطرنشان کرد: روزه تمرین تقوا است، از صبح که شما روزه‌دار هستید، تشنه می‌شوید آب نمی‌خورید، گرسنه می‌شوید و غذا نمی‌خورید، 12 ساعت، 14 ساعت یا 16 ساعت همین حال را ادامه می‌دهیدچون خدا من را این‌طور دوست دارد، همه چیزم برای خداست، او مرا اینطور می‌خواهد، من نیز در عشق او، خواسته او را اجرا می‌کنم.

ایشان اضافه کرد: برادر و خواهر جوان، همان‌طور که خدا تو را گرسنه و تشنه در امروز می پسندد، همان خدا تو را می‌پسندد که با حجاب باشی، تو را می‌پسندد چشم‌چرانی نکنی، تو را می‌پسندد در مقابل غریزه شهوت، ترک گناه کنی، این‌ها تمرین تقوا است، با روزه تقوا تمرین می‌شود.

مهمانی خدا، رسیدن به نقطه وصل حق است

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: این که فرمود «شهر دعیتم فیه الی ضیافت الله»، مهمانی خدا مگر چیست؟ مگر سفره پر زرق و برق غذاست؟ مگر جای لذت و هوسبازی است؟ مهمانی خدا این است که معشوق، عاشقش را دعوت کرده، وقتی اینطور می‌شود، عاشق فکر این نیست که با چه چیزی می‌خواهند از او پذیرایی کنند، همین که او را می‌بیند، در محضر او است و معشوق و محبوب از وجود او راضی هست، انسان لذت می‌برد.

ایشان متذکر شد: ضیافت‌الله این است که پیغمبر آمده و منی که از خدا دور بودم و معصیت کردم، دست مرا گرفته و با خدا آشتی داده، می‌گوید بیا سر سفره مهمانی خدا، آن چه در این مهمانی بیش از همه برای تو اهمیت دارد، وصل حق است که احساس کنی خدا تو را می‌خواهد و از تو راضی هست، یعنی به نقطه‌ای رسیدی که می‌بینی خدا از تو راضی هست، این مهمانی اصلی پروردگار است.

 

 آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم نمازجمعه‌، با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین ماه در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: در این ایام، تشریف فرمایی مقام معظم رهبری در روز اول سال، رهنمودهای حکیمانه و راهبردهای اساسی هم برای حرکت مسؤولان، هم برای مدیریت کشور و هم برای حمایت و عملیات مردمی، فوق‌العاده مایه سرفرازی بود.

دو تشکر و یک عذرخواهی از مردم

ایشان با بیان این‌که از زائران و مجاوران دو تشکر و یک اعتذار دارم، ادامه داد: تشکر از زائران، مجاوران و مردم انقلابی مشهد که از سخنرانی مقام معظم رهبری در داخل این رواق، در صحن‌های مطهر و خیابان‌های اطراف استقبال شایانی کردند که این جمعیت در سال‌های گذشته قبل از کرونا سابقه نداشت، این استقبال عظیم موجب تشکر است که مردم انقلابی ما، قدرشانس مقام رهبری هستند و قدر رهبری را می شناسند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: تشکر دوم از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی است که این جریان را به بهترین نحو مدیریت کردند و نگذاشتند اهداف شیطانی نابکارانه‌ای که دشمنان داشتند و می‌خواستند در این ایام، اختلال امنیتی در شهر ایجاد کنند، به نتیجه برسد؛ مدیران، مسؤولان و عزیزان ایثارگر ما در نهادهای مختلف امنیتی و خدماتی، منتهای خدمت و منتهای ایثارگری را انجام دادند که از آنان نیز متشکرم.

ایشان با بیان این‌که یک عذرخواهی از عزیزان زائر دارم، تصریح کرد: از عزیزان زائر عذرخواهی می‌کنم که در این موقعیت با شرایط، احتیاطات و مراقبت‌هایی که باید در این چند روز انجام می‌گرفت، اگر در یک ناراحتی قرار گرفتید، از نظر برخی ضوابط و کمبودها، باید ببخشید؛ این شرایط که در مقام مراقبت برای شما عزیزان به وجود آمد را به حساب مهمانداری امام رضا علیه‌السلام نگذارید و به حساب قصور و کسر ما خدامی که شاید نتوانستیم به خوبی میزبانی کنیم، به حساب ما بگذارید؛ از این جهت از عموم زائرین هم از طرف خودم و هم از طرف مقام منیع تولیت آستان قدس و هم خدام محترم معذرت و پوزش می‌طلبم.

آیت‌الله علم‌الهدی به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: مطلبی که در فرمایشات رهبری قابل توجه بود، در طلیعه فرمایشاتشان در موضوع «تحول» بود؛ امسال این امتیاز برای ما وجود دارد که در ماه رمضان، دعایی که در لحظه سال تحویل می‌خوانیم را در دعای هر روزه ماه رمضان تکرار می‌کنیم « اَللّهُمَ‏ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ».

جنبه‌های تحول در کلام رهبر انقلاب

ایشان اضافه کرد: ما در این ماه، «حول حالنا الی احسن الحال» را در یک ماه پر برکت و در حال روزه‌داری به درگاه خدا تکرار می‌کنیم اما نکته‌ای که در کلام حکمیانه رهبری بود، این بود که اگر می‌خواهیم واقعأ تحول پیدا کنیم، باید به طرف تحول حرکت کنیم، خودمان به طرف احسن الحال هم قدم برداریم لذا تحول را تقسیم فرمودند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که رهبر انقلاب، یک جنبه تحول را تحولی دانستند که دشمن برای ما می‌خواهد، و آن، تحول در نظام است، خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواهد این نظام نباشد، ولایت نباشد، جریان حاکمیت دین در این کشور نباشد و اگر حاکمیت دین نبود، طبیعتأ مردم با خواسته‌های نفسانی‌شان در جهت منافع استکبار و کشاندن ثروت آنان به طرف دشمن مدیریت می‌شوند.

ایشان ابراز کرد: اگر بنا شد مردم کشور به دلخواه و نفسانیاتشان عمل کنند، یعنی دینی که می‌خواهد دلخواه مردم را با مسئله‌ای به نام تقوا کنترل کند، حاکم نشد و مردم در دلخواه و خودکامگی آزادی داشتند، این مردم می‌شوند همان سوژه دشمن که او را در اختیار می‌گیرد و از همه امکانات او برای خود استفاده می‌کند لذا دشمن می‌خواهد حاکمیت دینی و حکمرانی دینی در کشور نباشد و همه چیز مردم را بگیرد.

استحکام نظام به واسطه دین‌داریِ مردم است

آیت‌الله علم‌الهدی به استقامت و ایستادگی غیرتمندانه مردم در 43 سال گذشته پای نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: این مقاومت مردمی و ایستادن مردم از کجا آمد؟ ریشه‌اش را در بیانات حکیمانه رهبری در تحلیل پیامبرگونه‌شان متوجه شدیم، فرمودند ریشه‌اش «استحکام بنیه این نظام» است.

ایشان ادامه داد: نظام اسلامی، نظام استخوان‌دار و با بنیه است، مستحکم است زیرا ریشه این نظام در دین مردم است، این مردم به خدا ایمان دارند، پیغمبر و بچه‌های پیغمبر را هم خیلی دوست دارند، چون خدا را قبول دارند، خداباور و معادباور هستند و به پیغمبر وعزیزان پیغمبر نیز دل داده‌اند، شده ریشه استحکام نظام و دشمن با هیچ فتنه و شیطنتی قدرت مقابله با این نظام را در طول این مدت پیدا نکرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به نقش مردم در تقویت استحکام نظام اشاره و تصریح کرد: برادران و خواهران، این قسمت قضیه به ما مربوط می‌شود که بنیه مستحکم نظام را ما حفظ کنیم و مظاهر دین‌مداری و دین‌داری خودمان را بیشتر به دشمن نشان دهیم؛ هرچه اسلام و دین در جامعه ما مظاهر قوی‌تری داشته باشد، حلال و حرام خدا در زندگی ما حاکم شود و شما خواهر مسلمانِ مردآفرین، هرچه بیشتر حجابت را به دشمن نشان‌دهی و پایبندی خودت را به دین با حجاب بخواهی ارائه دهی، بنیه این نظام محکم‌تر و قوی‌تر خواهد شد.

ایشان ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند «تهاجم دشمن به دین مردم است»، دشمن به مال شما تهاجم می‌کند، به اقتصاد شما تهاحم می‌کند، ممکن است به آب و خاک شما تهاجم کند، با فتنه و توطئه و ایجاد اغتشاش به امنیت شما تهاجم می‌کند اما از همه بیشتر توجه دشمن این است که به دین شما تهاجم کند.

ظهور مظاهر بی‌دینی در جامعه

آیت‌الله علم‌الهدی، طراحی اغتشاش در داخل کشور را توطئه‌ای برای تهاجم به دین مردم توصیف کرد و افزود: وقتی می‌بینید دشمن با توطئه شیطانی، اغتشاش داخلی را برنامه‌ریزی می‌کند و یک عده افراد ناآگاه نیز تحت تأثیر توطئه و رسانه‌های دشمن قرار می‌گیرد و دست به چنین حرکتی می‌زنند، انچه در حرکت اول ظهور پیدا می‌کند، بی‌دینی و لامذهبی است که یک دختر روسری از سرش برمی‌دارد.

ایشان به نمودهای بیرونی توطئه و فتنه دشمن اشاره و ابراز کرد: فسق و فساد یک عده جوان که حتمأ باید در سلف سرویس دانشگاه، دختر و پسر باهم بنشینیم و باهم غذا بخوریم، این لامذهبی‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کند پس معلوم می‌شود تهاجم دشمن به دین شما از همه چیز بیشتر است چون دین شما و ایمان شما را بنیه این نظام می‌داند؛ اگر دین شما لطمه پیدا کرد و ضربه خورد، بر پیکر استحکام و بنیه نظام ضربه وارد می‌شود و راه برای دشمن بیشتر باز می‌شود.

تجاهر به فساد دشمن را تقویت می‌کند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: ماه رمضان است، ماه مهمانی خداست، ماهی است که شما را سر سفره دعوت کردند و همه گذشته‌تان را بخشیدند، با خدا آشتی کردید، عزیزان از اینجا تصمیم بگیرید گناه انجام ندهید و لااقل تجاهر به فسق و گناه نکنید، تجاهر به فسق و فساد، قوت بخشیدن به دشمن در تضعیف پایه‌ها و بنیه مستحکم نظام است.

    بیان دیدگاه