امام جمعۀ مشهد، حضرت آیت الله علم‌الهدی:

مساجد به عنوان قدرتمندترین پایگاه های انقلاب، محل اجتماع بسیجیان باشد

1.jpg
2022-11-25 21:29:14

به گزارش روابط‌عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه عبادی نماز جمعه چهارم آبان ماه که با حضور پرشور مردم مشهد در رواق امام خمینی^ حرم مطهر رضوی برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث مرتبط درخصوص تبیین مراتب تحقق تقوای عملی در جامعه اظهار کرد: پرهیز از گناه، مهمترین تجلی تقوای عملی است. جامعه ای باتقواست که در آن ترک محرمات و نادیده گرفتن عمدی معاصی، به یک فرهنگ تبدیل شود و اینجاست که خداوند عالم، وعده عاقبت به خیری را به مومنان می دهد.

ایشان با اشاره به سه فراز قرآنی پیرامون عاقبت به خیری خاطرنشان کرد: در نخستین مقام، خداوند عالم در آیه 129 در سوره مبارکه اعراف می فرماید «قَالُوا أُوذِینَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِیَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَیَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ». این روایت زمانی است که فشار فرعون بر بنی اسرائیل به خاطر آشکار شدن بعثت موسی# و دعوت علنی فرعون به یکتاپرستی افزایش یافت و مردم به پیامبر خدا مراجعه و به او گلایه کردند که با بعثت تو، تهدیدها و فشارهای حکومت فرعون بر ما افزایش یافته اما در پاسخ، موسی# فرمود که بر خدا توکل کنید زیرا عاقبت برای متقین است. در مقام دوم، خداوند عالم در آیه 49 سوره مبارکه هود خطاب به حضرت نوح# می فرماید «فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِینَ» و این خطاب مربوط به زمانی است که ذات اقدس پروردگار به تشریح ماجرای مقاومت نوح# در برابر دسیسه های کفار می پردازد امام در انتها تصریح می کند که عاقبت برای متقین است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به آیه 83 سوره مبارکه قصص به عنوان سومین فراز تحقق عاقبت بخیری برای متقین گفت: ذات اقدس پروردگار تاکید دارد که «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا  وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» یعنی آخرت مخصوص کسانی است که در زمین سرکشی و طغیانگری ندارند اما عاقبت در هر شرایط برای متقین است. این آیه به روشنی ثابت می کند که اگرچه عاقبت در ذهن انسان با آخرت متناظر می شود و عده ای، در امان ماندن متقین از عذاب الهی در قیامت را به معنی عاقبت به خیری دانسته اند اما در حقیقت مقصود قرآن کریم این نیست و در ادبیات قرآنی، عاقبت به معنای سرانجام یک موضوع است که پس از فراز و نشیب های گوناگون بر انسان عارض می شود. اینجاست که خداوند عالم تصریح می کند «والعاقبة للمتقین» یعنی پس از پایان هر مسئله، تنها انسان های باتقوا و افراد مومن رستگار می شوند.

ایشان ابراز کرد: شکل گیری همه فراز و نشیب های زندگی دنیایی به خاطر دنبال کردن مطامع دنیوی توسط انسان است. در زندگی دنیوی، اهداف بسیاری از انسان ها بر مبنای شهوات و خواسته های مادی منطبق می شود و اینجاست که پستی ها و بلندی ها به وجود می آیند زیرا یک انسان وقتی تصمیم گرفت تا به یک قله دست پیدا کند، از همان لحظه است که پیروزی ها برایش قله و شکست ها برایش حضیض محسوب می شوند و این چالش بی پایان تا انتهای عمر استمرار خواهد داشت. فراتر از زندگی فردی، در عرصه تحولات زندگی اجتماعی هم همینطور است و عده ای که به هر جنایتی دست می زنند تا به اهداف دنیایی برسند، بالاخره پیش خواهد آمد که در یک نقطه شکست بخورند و در یک نقطه به پیروزی برسند. سرانجام هم هیچکدام از این افراد نه در زندگی فردی و نه اجتماعی قادر به تحقق مطلق همه اهداف خود نخواهند بود و چون برای هیچکس، هیچ مقام و ثروتی باقی نمی ماند، همین تضادهاست که افراد را اسیر گرداب بلایا می کند و در این میان، فقط آن هایی به سعادت، آرامش و رستگاری می رسند که چه در درگیری ها و چه در آرامش ها، به خاطر خدا عمل کنند.

امام جمعه مشهد در تشریح مقام عاقبت به خیری برای متقین خاطرنشان کرد: آنهایی که در تلخ کامی ها صبوری می کنند و در موفقیت ها بر تقوای الهی راست قامت و استوار می‌مانند، سرانجام به سرنوشت یاران نوح# دچار می شوند که اگرچه تقابلشان با اشقیا بیش از صدها سال طول کشید اما دست آخر رستگار شدند؛ همانطور که جماعتی از قوم موسی# در برابر فرعون ایستادند و به سعادت رسیدند و در آخرالزمان هم وضع به همین ترتیب است.

ایشان با بیان اینکه ظهور امام زمان$، تجلی «والعاقبه للمتقین» است، ادامه داد: وجود اقدس بقیه الله$ در عرصه‌ای ظهور کرده و حاکمیت جهانی تشکیل می‌دهند که متقین حاکم باشند. جامعه لامذهب و مردمی که به دنبال مطامع دنیوی باشند، هیچگاه به توفیق ظهور امام زمان$ نائل نمی شوند. بر همین اساس، در مقام زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان$ باید دقت کرد تا تقوا ترویج شود زیرا اگر در این سنگر به توفیق برسیم، نهادینه شدن تقوا در بطن خانواده‌ها و نزدیکان می تواند زمینه‌ساز تحقق تقوای عملی در جامعه شود. در این باره لازم به تذکر است، برخی فکر می کنند که نهی از منکر فقط به معنای این است که در خیابان راه بروند، به یک خانم بی حجاب برسند و تذکر بدهند درحالی که امر به معروف و نهی از منکر فقط این نیست و اگر شما درمقابل یک دروغ فرزندتان در خانواده یا بدگویی دسته جمعی عده ای از اقوام درباره یک فرد خاص هم ایستادگی کردید و تذکر دادید، آن هم مصداق قوی نهی از منکر است.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: نماز و روزه زمان مشخص دارد و حج هم بر مستطیع واجب است اما امر به معروف و نهی از منکر فراتر از هر قید زمان و مکان، در همه لحظات زندگی مومن استمرار پیدا می کند. نمی شود در عرصه های لذت، شهوت، رفاه طلبی و زندگی ایمانی بی دردسر زندگی کنیم اما به محض عارض شدن سختی ها، دست دعا به آسمان بلند کنیم و دعای فرج بخوانیم.

 آیت‌الله سید‌ احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه‌، ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: روز پنجم آذرماه مصادف با سالروز صدور حکم تشکیل سازمان بسیج مستضعفین و ارتش 20 میلیونی جوانان غیوری بود که آینده اسلام و انقلاب را تضمین می کنند و زمینه ساز تثبیت پیروزی مومنان در این کشور هستند.

ایشان افزود: در همه بینش های سیاسی، اجتماعی و انقلابی باید به این نکته توجه داشت که معمولاً برنامه‌هایی که از ناحیه امامین انقلاب صادر و نظریاتی که اعلام می شود، از نظر همه مردم دنیا به عنوان اظهار نظر یک رهبر سیاسی باعظمت و بابصیرت مطرح است و مردم گمان می کنند که یک رهبر اندیشمند و فاضل، رهنمودی بر مبنای بصیرت و بینش سیاسی خود ارائه می دهد درحالی که این برخورد کافی نیست و امامین انقلاب به عنوان فقهای عالیقدر و دو مرجع تقلید، سخن‎شان مستند به حکم خدا و دستور قرآن است و حکمی که از جانب این دو امام بزرگوار صادر می شود، باید به گونه ای درنظر گرفته شود که گویا یک تکلیف صریح دینی است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مسئله تشکیل بسیج مستضعفین هم فقط یک دستور از جانب یک رهبر سیاسی نبود. اینطور نبود که امام فقط برای تضمین آینده انقلاب، لشکر 20 میلیونی را تشکیل داده باشد بلکه بسیج یک تشکل قرآنی است که امام در مقام احیای آموزه نبوی به عنوان بنیان گذار الگوی تشکیل اجماعی از مخلص ترین مومنان در هر دوران، امر به تشکیل بسیج در ایران اسلامی دادند.

ایشان با اشاره به آیات 172 و 173 سوره مبارکه آل عمران ادامه داد: بسیج، دلیل مستند قرآنی دارد و بر مبنای یک رهنمود صریح از قرآن کریم است که خداوند عالم می فرماید «الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ» یعنی آن کسانی که علیرغم زخم های بزرگ، دعوت خدا را اجابت کردند و وجودشان وقف دفاع از دین خدا بود، اجر عظیم اخروی نصیبشان خواهد شد؛ یعنی همان کسانی که در برابر نهیب مردم درباره قدرت دشمن و در میان رعب فراگیر و سراسری در جامعه، خود را به خدا سپردند و بر ذات اقدس الهی توکل کردند.

امام جمعه مشهد با اشاره به ماجرای تشکیل نخستین دسته از مومنان مخلص به دستور پیامبر@ به عنوان الگوی تشکیل بسیج در جامعه اسلامی گفت: در جنگ احد، مسلمانان خسارت و تلفات سنگینی دادند، عده زیادی شهید و مجروح شدند و تنها اقلیتی از مسلمین بودند که توانستند با تکیه بر قدرت امیرالمومنین# از مهلکه بگریزند. عده زیادی از شهدا در همان محل دفن شدند و عده ای هم پس از بازگشت به مدینه در اثر شدت جراحات به شهادت رسیدند. پس از این بحران بود که اصحاب تصمیم گرفتند با همان بدن های زخمی و مجروح در اطراف خانه رسول خدا@ نگهبانی دهند تا مبادا در تاریکی هوا و به خاطر تحمیل تلفات سنگین بر مسلمانان، کفار قصد جان پیامبر@ را داشته باشند.

ایشان ابراز کرد: در همان شب، عبدالله ابن امر عوفی خود را با زحمات فراوان به خانه پیامبر@ رساند و به مسلمانان خبر داد که در همراه الاسد که شش منزل تا مدینه فاصله دارد، کفار درحال اجماع برای حمله مجدد بر مسلمانان هستند تا امیرمومنان# و جماعت محدود مسلمانان زخمی را به کلی از بین ببرند. به این دلیل، مسلمانان دوباره متحد شدند تا کفار قریش را تعقیب کنند. پرچم به دست علی بن ابی طالب# داده شد و همان جماعت محدودی که زخم های کاری در جنگ برداشته بودند، دوباره کنارهم قرار گرفتند تا پیش از آغاز حمله دوم کفار به مدینه، آن ها بر اردوگاه مشرکان بتازند. در تاریخ روایت شده که دو برادر از مجروحان احد، یکی پا و دیگری چشمانش را از دست داده بود اما اخلاص این مومنان به حدی بود که فرد معلول بر دوش برادر نابینای خود سوار شد تا دستور پیامبر@ روی زمین نماند.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: این مظاهر بالغه اخلاص، الگوی بسیج است که نخستین بار توسط پیامبر اکرم@ اجرا شد. همان جمعیت مخلصانی که طبق کلام امام، لشکر مخلص خدا هستند؛ یعنی این جمع باتقوا و بااراده، به مثابه یک لشکر در همه حال خود را در مصاف با دشمنان خدا می داند و به موازات این مبارزه مستمر، پایبند به عالی ترین مراتب اخلاص است.

ایشان با بیان اینکه تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران، از الطاف جلیله پروردگار بود، تاکید کرد: امام^، خود بسیجی بود و به بسیجیان نشان داد که نباید در برابر تحرکات دشمن منفعل باشند. بسیجی نباید تحمل کند تا دشمن به حجاب و ارزش های اسلامی حمله ببرد و در برابر این حمله هم بی تفاوت بماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در انتهای سخنان خود ابراز امیدواری کرد: بنده دو پیشنهاد به فرماندهان دلاور سپاه پاسداران و نواحی مختلف بسیج دارم؛ یکی اینکه در هر قشری که بسیج در آن تشکیل شده، بسیجیان باید تلاش کنند تا به قله عرصه دست پیدا کنند تا مثلاً در ورزش، شاخص ترین قهرمان، در هنر سرشناس‌‌ترین هنرمند و در علم، داناترین دانشمندان، بسیجی باشند. پیشنهاد دوم هم این است که مساجد به عنوان قدرتمندترین پایگاه های انقلاب، محل اجتماع بسیجیان باشد و بصیرت سیاسی با هویت عبادی مساجد ممزوج شود.

    بیان دیدگاه