مسجد جامع سرایان

مسجد جامع سرایان یکی از بناهای شاخص بافت تاریخی شهرستان سرایان واقع در استان خراسان جنوبی می‌باشد که متعلق به دوره صفوی بوده است.

1019161_921.jpg
2021-06-24 10:00:00

به گزارش روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، مسجد جامع سرایان یکی از بناهای شاخص بافت تاریخی شهرستان سرایان واقع در استان خراسان جنوبی می‌باشد که متعلق به دوره صفوی بوده است. این بنا در سال1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از سال 1385 تا 1386 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی مرمت و احیا گردیده است. این بنا در طی دوران های مختلف تاریخ ایران اسلامی دچار تغیراتی از لحاظ تغییر کاربری فضاها شده است و تا کنون از این بنا کتیبه ای که بتوان به کمک آن به تاریخ ساخت دقیق بنا یا به بانی و سازنده آن پی برد بدست نیامده است اما بر روی بند چوبی ایوان قبله مسجد به تاریخ اشاره شده که این منبر وقف مسجد شده است.این بنا شامل گنبدخانه، ایوان، شبستان و صحن می باشد

 این بنا به دلیل تزیینات مختلفی همچون مقرنس کاری،کاربندی و محراب مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است و آن را به یک اثر شاخص دوره صفوی استان خراسان جنوبی تبدیل کرده است. این مسجد شامل دو بخش شبستان زمستانی و شبستان تابستانی می‌باشد.

شبستان زمستانی سر پوشیده و دارای رواق‌هایی است که ستون‌های مستحکمی آن را بر پا داشته‌اند، این قسمت بر اثر زلزله و به مرور زمان تخریب شده که در این اواخر به همت اهالی سرایان مرمت و بازسازی شده است.
شبستان تابستانی این مسجد دارای ایوانی بلند است که گچ بری‌های زیبایی دارد و دارای محراب گچ‌بری شده‌ زیبایی است که سوره مبارکه حمد را پیرامون خود به طرز زیبایی دارد.
علاوه بر صحن و ایوان دو رواق کناری را نیز در دو طرف ایوان به سبک مساجد صفوی دارد. این مسجد شامل؛ یک ایوان با دو گنبدخانه در طرفین آن است، ایوان دارای طاق جناغی است که با کمک تویزه و گنبد پوشش یافته است. در طرفین ایوان طاق‌نماهایی در دو طبقه قرار دارد. در هر یک از طاق‌های پایینی دری تعیبه شده که به فضای گنبد خانه راه دارد.

قوس طاق‌نماهای فوقانی از نوع هلالی بوده و به فضای پشت بام راه دارند. ایوان اصلی بنا از نظر معماری و تزئینات مهم‌ترین بخش محسوب می‌شود.

تزئینات به‌کار رفته در ایوان عبارت از مقرنس‌کاری‌های انتهای ایوان، رسمی‌بندی‌های زیر گنبد، رنگ‌آمیزی تویزه‌ها با رنگ اخرایی، اجر کاری به شیوه خفته و راسته در نمای ایوان است.

تزئینات محراب عبارت از تزئینات مقرنس‌کاری، گچ بری با طرح‌های اسلیمی و سوره مبارکه حمد که دو بار در حاشیه طاق محراب به خط نستعلیق و تلفیق طرح‌های اسلیمی اجرا شده است.

    بیان دیدگاه